Monday, May 19, 2008

PROFIL KAMPUNG

1. NAMA KAMPUNG: KAMPUNG PAYA LEBAR

2. SEJARAH KAMPUNG: Paya Lebar adalah merupakan satu kawasan hutan dara sebelum ianya dibuka untuk permohonan awam bagi tujuan pertanian sekitar tahun 1965.
3. Didalam tahun 1972, pemohon-pemohon yang berjaya dimana kebanyakkannya merupakan pekerja-pekerja ladang yang berhampiran telah pun dikurniakan tanah seluas 6 ekar seorang.
4. Pada tahun 1977 Paya Lebar mula diduduki apabila kumpulan pertama terdiri daripada 4 keluarga telah pun berpindah dan memulakan kehidupan sebagai penduduk tetap kampung. Dengan jumlah semua pada ketika itu hanya seramai 24 orang, namun merekalah kumpulan pertama yang telah mengubah kawasan ini yang dulunya hanya dikenali sebagai Hutan Simpan Paya Lebar, kini menjadi Kampung Paya Lebar dan kekal sehingga kini.
5. Disebabkan Kg. Paya Lebar terletak didalam Mukim Jementah, maka Tuan Haji Said selaku Penghulu Mukim pada ketika itu, telah pun memasukkan kampung ini didalam pentadbiran Jementah 2 dimana Ketua Kampungnya ialah Allahyarham E. Ahmad bin Mahmud. Untuk membantu melicinkan tugas, pada tahun 1980 seorang AJK JKKK daripada penduduk kampung ini telah dilantik.